آداب و رسوم مردم خراسان رضوی

آداب و رسوم مردم خراسان رضوی

مجموعه: فرهنگ زندگی
به این مطلب امتیاز دهید

 

  • آداب و رسوم مردم خراسان رضوی
  •  

    آداب و رسوم مردم خراسان رضوی

    آداب و رسوم مردم خراسان رضوی

     

    فرهنگ مردم خراسان رضوی در اکثریت مناطق استان همان فرهنگ مردم ایران است البته کمی در جزئیات در شمال و جنوب و در بین ترک و کرد تفاوتهایی دارد که قابل تامل نیست. خراسان رضوی محل زندگی اقوام گوناگونی است که به رغم تفاوتهای نژادی و فرهنگی ، به واسطه رشته محکمی از عوامل پایداری چون دین و ملیت با هم متحدند .

    گرچه آنها در جمع خود به زبان و لهجه مادری سخن می گویند و به آداب و رسوم نیاکان خویش پایبندند اما همواره از اینکه مسلمان و ایرانی هستند به خود می بالند . یکی از دلایل تنوع چشمگیر ساکنان خراسان رضوی ،کوچ اختیاری و یا اجباری به سرزمین وسیع و حاصلخیز بوده است . در سفری از شمال به جنوب خراسان رضوی تنوع نژادی و گوناگونی گویش مردمان آن نواحی را به روشنی می بینیم . از جمله ویژگیهای فرهنگی مردم خراسان رضوی ، علاقه به موسیقی بومی است که در جشنها و مراسم اجرا می شود.

    با پراکندگی طوایف در استان خراسان رضوی ، شیوه های اجرای موسیقی نیز متنوع است . موسیقی کردهای شمال خراسان رضوی ، ترکمنها ، بلوچها و شرق خراسان رضوی هریک به تنهایی حائز اهمیت است .به طور کلی آلات موسیقی خراسان رضوی عبارتند از ، دوتار ، سرنا، دهل ، دپ، قشمه، کمانچه ونی . بلوچها نیز در نواختن ساز قیچک از مهارت خاصی برخورداند .

    بلوچها بیشتر در شرق و جنوب خراسان رضوی مستقرند و به فعالیتهای کشاورزی و دامداری مشغولند ، آنهامسلمان و غالبا اهل سنت هستند . مردان و زنان بلوچ نیز در استفاده از پوشاک سنتی خویش اصرار می ورزند . زنان بلوچ علاوه بر به کار گیری پارچه های گلدار ، در تهیه پوشاک سنتی خویش از هنر سوزن دوزی استفاده می کنند . گلدوزی ساده دور یقه ، آستین و جلیقه زنان و قیطان دوزی لباس تقریبا در میان عشایر و روستانشینان تمام نقاط خراسان رضوی رایج است .

    طوایف و گروههای دیگر در ترکیب جمعیتی استان خراسان رضوی عبارتند از :

    عربها در جنوب خراسان رضوی ، اسماعیلیان در حوالی بیرجند ونیشابور ، بختیاریها در نوخندان درگز ، هزاره ها در شمال و شرق خراسان رضوی ، تاجیکها در شرق خراان و مشهد ، حیدری ها در تربت حیدریه و جنوب خراسان رضوی و سیستانیها در شرق و جنوب خراسان رضوی.

    اغلب مهاجرتهای داخلی استان منحصر به کوچ روستاییان به مراکز شهری است . شهر مشهد تقریبا از تمامی نقاط ایران و برخی کشورهای دیگر از جمله عراق و افغانستان مهاجر پذیرفته است . در شمالی ترین نواحی خراسان رضوی ، ترکمنها زندگی می کنند ، آنها مسلمان و اهل سنت هستند و به زبای ترکی و به لهجه ترکمنی تکلم می کنند و بیشتر به کارهای کشاورزی ، دامداری و بافت قالیچه مشغولند . پوشاک مردان وزنان ترکمن بسیار ظریف وزیباست .زیور آلات خاص ترکمن ها برزیبایی پوشاک زنانه می افزاید .

    کردها و ترکها در منطقه وسیعی از نواحی شمال خراسان رضوی زندگی می کنند . تعدادهر یک از این دو گروه بسار بیشتر از ترکمنهاست . مذهب این اقوام ، شیعه اثنی عشری است و به زبانهای ترکی و کردی تکلم می کنند . ترکیب جمعیتی شهرهای بجنورد ، شیروان ، قوچان ، اسفراین ، درگز و کلات علاوه برفارسی زبانان از این دو گروه شکل گرفته است . در این مناطق پوشاک مردان و زنان از ویژگیهای خاصی بر خوردار است که آن را از بقیه نقاط خراسان رضوی متمایز ساخته است ظریفتیرین پارچه های ابریشمی در کارگاههای سنتی زاوین کلات بافته می شود . به کارگیری رنگهای قرمز ، زرد، صورتی و سورمه ای در این پارچه ها ، پوشاک محلی ترکمنها ، کردها و ترکها را به یک اثرهنری بدیع مبدل ساخته است

    آداب و رسوم ماه محرم در مشهد مقدس
    مراسم و سنت‌ها پیرامون حادثه عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) یک سری سنت‌ها و مراسم میان مردم معمول است که در طول سال و اغلب در دو ماه محرم و صفر و به ویژه در دهه عاشورا به آن عمل می‌شود. آداب و سنن در مناطق مختلف جهان و حتی در شهرهای مختلف ایران نیز متفاوت و متنوع است. سنت‌های رایج، گاهی پشتوانه‌ای دینی دارد و متکی به روایات و مستند به فقه و حدیث است، و برخی هم از ابداعات و ساخته‌های مردم و تقلیدهای بی‌اساس است.

    برخی از روایات مستند به فقه و حدیث از این قرار است: عزاداری و گریه بر امام حسین(ع)، نوحه‌خوانی و مرثیه‌خوانی، سینه‌زنی ، برپایی مجالس در تکیه‌ها، حسینیه‌ها، خانه‌ها و مساجد، تشکیل هیئت‌ها در ایام محرم، نذر و احسان و صدقه و اطعام مردم برای سیدالشهدا، سقایی و چای و آب و شربت دادن به مردم، ساختن حسینیه و تکیه، یاد حسین(ع) هنگام نوشیدن آب، پوشیدن لباس سیاه، سیاه پوش کردن اماکن و گذرگاه‌ها و مساجد و حسینیه‌ها، راه انداختن دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها، برپایی مراسم شام غریبان، برگزاری مجالس مقتل‌خوانی و زیارت عاشورا، نذر برای آوردن کودکان خردسال به یاد علی‌اصغر(ع) در دسته‌های عزاداری، علامت‌ها و نخل‌ها، پختن آش نذری و سفره انداختن و اطعام عزاداران، زیارت رفتن، گرامیداشت اربعین امام حسین(ع)، سر برهنه و پای برهنه بودن در عزای حسینی به ویژه عاشورا و اربعین.

    عزاداری سنتی
    شیوه‌ای که نسبت به زنده نگه داشتن یاد حادثه عاشورا و حماسه حسینی از دیرباز مطرح بوده و جنبه مردمی یافته است. این شیوه شامل مرثیه‌سرایی، نوحه‌خوانی، گریستن و گریاندن، تشکیل هیئت‌ها و دسته‌های سوگواری، سینه‌زنی، ذکر مصیبت، مجالس وعظ و روضه‌خوانی و… است. این گونه شیوه‌ها چون با روح و جان و عاطفه ی شیعه آمیخته است، هر چه بیشتر به آن رنگ مردمی می‌بخشد و عامل جذب و تجمع و تشکل انبوه شیفتگان اهل‌بیت(ع) می‌گردد.

    آغاز محرم در مشهد مقدس
    هر سال با حلول ماه عزا و ماتم و در شب اول ماه محرم، در کنار همه ی تکایا و مساجد، مراسم باشکوهی در مهدیه مشهدالرضا(ع) با حضور پیشکسوتان، مداحان، و اقشار مختلف مردم برگزار می‌گردد. در این شب پیشکسوتان و مداحان قدیمی اهل بیت(ع) شروع محرم را با این شعر اعلام می‌نمایند:

    محرم آمد و عیشم عزا شد
    حسینم وارد کرب و بلا شد

    سپس مراسم سینه‌زنی و نوحه‌خوانی و پس از سخن‌رانی انجام می‌شود و در پایان از محل موقوفاتی که از طرف خیرین در نظر گرفته شده مدعوین با صرف شام پذیرایی می‌شوند.

    مختصری از چگونگی وقف
    وقف، نوعی صدقه جاریه است که برای درازمدت، عموم مردم از آن بهره‌مند می‌شوند و حتی پس از فوت واقف نیز، ثواب آن به روح او می‌رسد. همواره افراد متمکن برای باقی گذاشتن خیرات، اقدام به وقف می‌کردند و از همین رهگذر، مساجد، مدرسه‌ها، تکیه‌ها، آب انبارها، کتاب‌ها، بیمارستان ها و امور خیریه بسیار پدید می آید.

    علاقه‌مندان به اهل بیت(ع) و ائمه(ع)، به ویژه محبان سیدالشهدا(ع) مال و املاک بسیاری را در طول تاریخ براساس این سنت حسنه، وقف اباعبدالله(ع) کرده‌اند که درآمد حاصله از این املاک صرف امام حسین(ع) و برپایی مجالس عزای حسینی، نوحه‌خوانی، بنا و تعمیر حرم‌ها و بقاع متبرکه، زایر و خدام آن حضرت، کمک به بینوایان و اطعام مستمندان و محرومان می‌شود.

    موقوفات امام حسین(ع) بودجه مردمی عظیمی است که همیشه و همه جا پشتوانه زنده نگه داشتن نام و یاد عاشورا و اهل‌بیت(ع) بوده است. به برکت مجالس حسینی و تبلیغات دینی که در آن‌ها می‌شود، اسلام و احکام الهی زنده می‌ماند و جانبازی‌ها و ایثارگری‌ها حسین بن علی(ع) و یارانش، به مردم درس عزت و آزادگی می‌دهد. و همین فرهنگ، سبب پدید آمدن مدرسه‌های عظیم و کتابخانه‌های غنی و مساجد و حسینیه‌ها و مراسم پرشکوه گشته است.

    در آنچه به موقوفات اباعبدالله(ع) و عاشورا مربوط می‌شود، نکات جالبی وجود دارد که مشارکت مردمی را در هزینه اقامه مجالس عزا برای آن حضرت می‌رساند. امروز هم در شهر مشهد، افراد خیر و نیکوکار موقوفات فراوانی را تقدیم به ساحت اهل بیت علیهم السلام، علی الخصوص حضرت امام حسین(ع) و حضرت امام رضا(ع) می کنند

    روز اول محرم معمولا در برخی از حسینیه و تکایا رسم بر این است که در دهه اول محرم و دهه آخر صفر، سه نوبت مجلس روضه خوانی برگزار می‌شود. صبح‌ها بعد از نماز صبح، عصرها تا نزدیک غروب و شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشا. قبل از شروع سخن‌رانی، نخست ذکر مصیبت اجراء گردیده، سپس یک یا دو نفر از وعاظ که ممکن است از دیگر شهرها و مشهد دعوت شده باشند، به مناسبت، روضه می‌‌خوانند و پس از آن با گستردن سفره، مدعوین اطعام می‌شوند.

    جامه سیاه
    رسم است که در سوگ عزیزان، لباس سیاه می‌پوشند. در ایام محرم نیز عزاداران در عزای سیدالشهدا(ع)، هم خود لباس سیاه می‌پوشند، هم مساجد و تکایا و سر در ساختمان‌ها را سیاه پوش می‌کنند. در این ایام تمام شهر مشهد سیاه پوش می شود. در اشعار محتشم کاشانی است:

    ای عالمی سیاه به تن، در عزای تو
    ای جان پاک آدم خاکی فدای تو
    ای جن و انس، مویه‌گر اندر مصیبتت
    ای خاص و عام گریان اندر رثای تو

    نقل شده چون امام حسین(ع) شهید شد، زنان بنی هاشم سیاه پوشیدند و عزاداری کردند و امام سجاد(ع) برای سوگ و ماتم آنان غذا تهیه می‌کرد(سفینه البحار، ج 1، ص 670)

    خطبه‌خوانی شب عاشورا در بارگاه حضرت رضا(ع)
    مراسم خطبه‌خوانی در صحن انقلاب(عتیق) حرم مطهر ثامن الحجج(ع) هر سال دو بار برگزار می‌شود؛ یک بار شب شهادت سالار شهیدان؛ و یک بار هم در شب شهادت ثامن‌الائمه امام علی بن موسی الرضا(ع). همچنین مراسم شام غریبان در شب بعد از لیالی مذکور، برای عرض تسلیت به ولی‌نعمت مان ابوالحسن الرضا(ع). در این مراسم کلیه خدمه و حفاظ آستان قدس رضوی، جمع می‌شوند و شمع به دست می‌گیرند و مراسم خاصی در صحن انقلاب با حضور مردم و دسته های عزاداری برگزار می‌کنند.

    خدام شمع به دست در ابتدا دور تا دور صحن انقلاب می‌ایستند؛ و در این مراسم شخصیت‌های مختلف علمی و مملکتی حضور دارند. در ابتدای مراسم، عده‌ای از دربانان حرم رضوی با تشکیل دو صف و با در دست داشتن چراغ لاله‌هایی که داخل آن شمع روشن کرده‌اند، دور تا دور صحن انقلاب را می‌چرخند، مداحان هم ایام حزن و سوگ را به پیشگاه حضرت رضا(ع) تسلیت می‌گویند و با قرائت قسمتی از زیارت عاشورا مشغول عزاداری می‌شوند.

    شهدای عاشورای حرم رضوی
    در ظهر عاشورای حسینی سال 1373 که زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت رضا(ع) به عزاداری سالار شهیدان مشغول بودند، دست پلید نفاق، همه خشم و عصبانیت اسکتبار جهانی را در قالب بمبی قوی در کنار مضجع نورانی امام رئوف منفجر نمود که عده‌ای را مجروح و تعدادی از دلدادگان در جوار مرقد نورانی حضرتش به فیض شهادت و لقاء شیرین یار راه یافتند، یادشان گرامی، روحشان شادمان باد.

    هیئت شام غریبان خدمه حضرت امام رضا(ع) در مشهد
    مراسم شام غریبان، مانند خطبه دو بار در سال اجرا می‌شود، یکی شب شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، یک بار هم در شب شهادت حضرت امام رضا(ع) که در این دو شب حزن و اندوه، کلیه خدمه آستان قدس رضوی اعم از خادم، کفشدار، دربان، نگهبان، حفاظ و فراش، در محل اداره مرکزی آستان قدس (چهارراه شهدا) حضور بهم رسانیده و مشغول سوگواری می‌شوند.

    در این جا هم چراغی روشن نیست و محوطه غیر از نور چند شمع کاملا تاریک و غم‌انگیز است و به محض پخش آوای ملکوتی اذان، نمازجماعت پر صلابتی برپا می‌گردد، سپس خدمه با در دست داشتن شمعی روشن و نظمی خاص به صورت دسته برای عزاداری و سوگواری و عرض تسلیت به محضر ولی‌نعمتشان، به سمت حرم مطهر به راه می‌افتند. مردم و زائرین ماتم‌زده از ساعتی قبل، مشتاقانه در دو طرف خیابان برای دیدن هیئت نوکران آقا امام رضا(ع) اجتماع نموده، با آنان همدردی و برای سلامتی خادمین حضرت رضا(ع) صلوات می‌فرستند.

    نذورات
    یکی از آداب و رسوم زیبای مردم مشهد در این ایام، انجام نذورات و مبرات می باشد. این موضوع با توجه به حضور گسترده ی هیات عزاداری از سراسر استان و کشور، صحنه هایی زیبا از عشق و دلدادگی مردم شهر بهشت به ساحت قدسی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به نمایش می گذارد. از گذشته های دور، مردم مشهد میزبان دسته های عزاداری در منازل خود بودند.

    دسته های عزاداری مخصوصاً از شهرهای اطراف به مدت دو روز و بیشتر در منازل شخصی مشهدی ها ساکن می شدند و صاحبخانه خود را موظف به خدمت گذاری به آنان می دانست. برپایی ایستگاه های صلواتی در مسیر دسته های عزاداری، پهن کردن سفره های نذری و پذیرایی با غذاهایی همچون شله، حلیم و … ، انجام خدمت به هیات های عزاداری در طول مسیر دسته ها همچون توزیع آب، کمک به ایستگاه های صلواتی، و .. از جمله ی این امور می باشد که هنوز هم رواج دارد.

    اما مقصد غالب دسته ها و هیات ها در روز تاسوعا و عاشورا، حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) است. عزاداران در این دو روز در قالب دسته های عزاداری از خیابان های منتهی به حرم مطهر وارد صحن و سرای رضوی شده و پس از عرض ارادت به ساحت ملکوتی امام مهربانی ها، از صحن خارج می شوند.

     

    کلمات کلیدی : بلوچها طوایف عربها کردها گرچه (چهارراه ) خطبه‌خوانی ، ،کوچ آب آب، آخر آداب آدم آزادگی آستان آستین آش آقا آلات آمد آمدن آمیخته آن آنان آنها آنهامسلمان آنچه آن‌ها آوای آوردن آید علاقه‌مندان ائمه(ع)، اباعبدالله اباعبدالله(ع) ابتدا ابتدای ابداعات ابریشمی ابوالحسن اثرهنری اثنی اجباری اجتماع اجرا اجراء اجرای احسان احکام اختیاری اداره اذان، ارادت اربعین اربعین عزاداری از است است آداب است ای است برخی است در است، استان استفاده اسفراین اسلام اسماعیلیان اسکتبار اشعار اصرار اطراف اطعام اعلام اعم اغلب افراد افزاید افغانستان اقامه اقدام اقشار اقوام البته البحار، الحجج(ع) الحسین(ع) الحسین(ع)، الخصوص الرضا(ع) السلام، الهی اما امام اماکن امروز املاک امور انبارها، انبوه انجام انداختن اندر اندوه، انس، انقلاب انقلاب(عتیق) اهل اهل‌بیت(ع) اهمیت او اول اکثریت ای ایام ایام، ایثارگری‌ها ایران ایرانی ایستگاه این اینکه با باد هیئت بار بارگاه باشد باشند، باشکوهی بافت بافته باقی بالند بجنورد بختیاریها بدیع بر براساس برای برخورداند برخی برزیبایی برفارسی برهنه برپا برپایی برکت برگزار برگزاری بسار بسیار بسیاری بعد بقاع بقیه بلا بلوچ بلوچها بمبی بن بنا بنی به بهره‌مند بهشت بهم بودجه بودن بودند دسته بودند، بوده بومی بیت بیت(ع) بیرجند بیشتر بیمارستان بین بینوایان بینیم بی‌اساس تا تاجیکها تاریخ تاریک تاسوعا تامل تبلیغات تجمع تربت ترک ترکمن ترکمنها ترکمنهاست ترکمنی ترکها ترکی ترکیب ترین تسلیت تشکل تشکیل تعدادهر تعدادی تعمیر تفاوتهای تفاوتهایی تقدیم تقریبا تقلیدهای تمام تمامی تن، تنهایی تنوع تهیه تو نقل تو ای توجه توزیع تکایا تکلم تکیه، تکیه‌ها، ثامن ثامن‌الائمه ثواب ج جا جاریه جالبی جان جانبازی‌ها جذب جزئیات جشنها جلیقه جمع جمعیتی جمله جن جنبه جنوب جهان جهانی جوار حائز حادثه حاصلخیز حاصله حتی حدیث حرم حرم‌ها حزن حسنه، حسین حسین(ع) حسین(ع)، حسینی حسینی، حسینیه حسینیه‌ها حسینیه‌ها، حضرت حضرت، حضرتش حضور حفاظ حلول حلیم حماسه حوالی حیدری حیدریه خادم، خادمین خارج خاص خاصی خانه‌ها خاکی خدام خدمت خدمه خراان خراسان خردسال خشم خطبه خطبه‌خوانی خوانی خود خوردار خویش خیابان خیابان‌ها، خیر خیرات، خیرین خیریه داخل داخلی دادن دارد دارد اما دارند داشتن دامداری دانست در درآمد درازمدت، دربان، دربانان درس درگز دست دسته دسته‌های دعوت دلایل دلدادگان دلدادگی دهل دهه دو دوتار دور دور، دوزی دپ، دیدن دیرباز دین دینی دیگر ذکر رئوف را راه رایج رایج، رثای رسانیده رسم رسوم رشته رضا(ع) رضا(ع) مراسم رضوی رضوی رضوی اغلب رضوی در رضوی، رغم رفتن، رنگ رنگهای رهگذر، رواج روایات روح روحشان روز روستانشینان روستاییان روشن روشنی روضه روضه‌خوانی زائران زائرین زاوین زایر زبان زبانان زبانهای زبای زرد، زنان زنانه زنده زندگی زیارت زیبا زیبای زیور ساحت ساختمان‌ها ساختن ساخته ساخته‌های ساده ساز ساعتی سال سالار ساکن ساکنان سبب سجاد(ع) سخن سخن‌رانی سخن‌رانی، سر سراسر سرای سرزمین سرنا، سری سفره سفره، سفری سقایی سلامتی سمت سنت سنتی سنتی شیوه‌ای سنت‌ها سنت‌های سنن سه سورمه سوزن سوگ سوگواری سوگواری، سپس سیاه سیاه رسم سیاه، سیدالشهدا(ع) سیدالشهدا(ع)، سیدالشهدا، سیستانیها سینه‌زنی سینه‌زنی، شادمان شام شامل شب شب‌ها شخصی شخصیت‌های شد سپس شد حسینم شد، شدند شده شربت شرق شروع شعر شله، شمال شمالی شمع شمعی شهادت شهدا) شهر شهرها شهرهای شهری شهید شهیدان شهیدان؛ شود شود با شوند شکل شیروان شیرین شیعه شیفتگان شیوه شیوه‌ها ص صاحبخانه صبح، صبح‌ها صحن صحنه صدقه صرف صف صفر صفر، صلابتی صلوات صلواتی صلواتی، صورت صورتی طرف طوایف طور طول ظریف ظریفتیرین ظهر عاشورا عاشورا، عاشورای عاطفه عالمی عام عامل عبارتند عده‌ای عراق عرض عزا عزاداران عزاداران، عزاداری عزاداری، عزای عزت عزیزان، عشا عشایر عشری عشق عصبانیت عصرها عظیم عظیمی علاقه علامت‌ها علاوه علمی علی علی(ع) علیهم علی‌اصغر(ع) عمل عموم عوامل عیشم غالب غالبا غذا غذاهایی غروب غریبان غریبان، غم‌انگیز غنی غیر فدای فراش، فراوانی فرهنگ فرهنگ، فرهنگی فعالیتهای فقه فوت فیض قابل قالب قالیچه قبل قبل، قدس قدسی قدیمی قرائت قرار قرمز قسمتی قشمه، قوچان قوی قیطان قیچک لاله‌هایی لباس لقاء لهجه لیالی ماتم ماتم‌زده مادری مال مان مانند ماه مبدل مبرات متبرکه، متحدند متفاوت متمایز متمکن متنوع متکی مجالس مجاوران مجروح مجلس محبان محتشم محرم محرم، محرومان محض محضر محل محلی محوطه محکمی مختلف مخصوصاً مداحان مداحان، مدت مدرسه‌ها، مدرسه‌های مدعوین مذهب مذکور، مراسم مراسم، مراکز مربوط مرثیه‌خوانی، مرثیه‌سرایی، مردان مردم مردم، مردمان مردمی مرقد مرکزی مساجد مساجد، مستقرند مستمندان مستند مسلمان مسیر مشارکت مشتاقانه مشغول مشغولند مشهد مشهد مراسم مشهد، مشهدالرضا(ع) مشهدی مصیبت مصیبت، مصیبتت ای مضجع مطرح مطهر معمول معمولا مغرب مقتل‌خوانی مقدس مراسم مقدس هر مقصد ملکوتی ملیت مملکتی ممکن منازل مناسبت، مناطق منتهی منحصر منطقه منفجر مهاجر مهاجرتهای مهارت مهدیه مهربانی موسی موسیقی موضوع موظف موقوفات موقوفاتی مویه‌گر می میان میزبان می‌افتند می‌ایستند؛ می‌بخشد می‌دهد می‌رساند می‌رسد می‌شود می‌شود موقوفات می‌شود، می‌شود؛ می‌شوند می‌شوند جامه می‌شوند در می‌شوند شهدای می‌شوند مختصری می‌فرستند نذورات یکی می‌ماند می‌نمایند محرم می‌پوشند می‌پوشند، می‌چرخند، می‌کرد(سفینه می‌کردند می‌کنند می‌کنند خدام می‌گردد می‌گردد آغاز می‌گردد، می‌گویند می‌گیرند می‌‌خوانند نام نخست نخل‌ها، نذر نذری نذورات نزدیک نسبت نظر نظمی نفاق، نفر نقاط نماز نمازجماعت نمایش نمود نموده، نواحی نواختن نوبت نوحه‌خوانی نوحه‌خوانی، نوخندان نور نورانی نوشیدن نوعی نوکران نژادی نکات نگه نگهبان، نیاکان نیز نیز، نیست نیکوکار ها ها، هاشم های هایی هر هریک هزاره هزینه هستند هم همان همدردی همه همواره همچنین همچون همیشه همین هنر هنوز هنگام هیئت هیئت‌ها هیات و وارد واسطه واقف وجود ورزند وزنان وزیباست وسیع وسیعی وعاظ وعظ وقف وقف وقف، ولی‌نعمت ولی‌نعمتشان، ونی ونیشابور ویژه ویژگیهای پارچه پاک پای پایان پایبندند پایداری پختن پخش پدید پذیرایی پذیرفته پر پراکندگی پرشکوه پس پشتوانه پشتوانه‌ای پلید پهن پوش پوشاک پوشیدن پوشیدند پیرامون پیشکسوتان پیشکسوتان، پیشگاه چای چراغ چراغی چشمگیر چند چه چون چگونگی کار کارهای کارگاههای کارگیری کاشانی کاملا کتابخانه‌های کتاب‌ها، کرب کرد کردن کردند کردها کردهای کرده‌اند کرده‌اند، کردی کشاورزی کشور، کشورهای کفشدار، کلات کلی کلیه کمانچه کمک کمی کنار کنند کنند روز که کودکان کوچ گاهی گذارد گذاری گذاشتن گذرگاه‌ها گذشته گرامی، گرامیداشت گردیده، گرفته گروه گروههای گریان گریاندن، گریستن گریه گستردن گسترده گشته گلدار گلدوزی گوناگونی گونه گویش گویند گیری ی یا یاد یادشان یار یارانش، یافتند، یافته یقه یک یکی

     

  • تو بیا
  •  

    در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

    مطالب مرتبط

    دیدگاه ها

    نظر شما برای “آداب و رسوم مردم خراسان رضوی”

    دیدگاه ها بسته شده اند.