جدیدترین مطالب امروز

ابی

مجموعه: هنرمندان
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
Loading...
به این مطلب امتیاز دهید

 

ابی

ابی

 

تاریخ تولد، محل تولد، هنگام تولد:

در ۲۹ خرداد سال ۱۳۲۸ (۱۹ ژوئن ۱۹۴۹)در تهران به دنیا آمد.

پدر: –

مادر:-

برادر: –

خواهر:-

همسر: فیروزه مقدادی،مهشید برومند

فرزندان: خاتون (تولد: ۱۳۵۴ –دندانپزشک) ، سایه (تولد: ۱۳۵۵ )، عسل (تولد: ۱۳۵۷)،فرشید(در برخی منابع از وی با عنوان پسرخوانده ابی نام برده شده)

شهرت ، کنیه و لقب:

لقب:ابی، آقای صدای موسیقی پاپ ایران

مشخصات فردی:

هم‌صدایی مردم با ابی در کنسرت‌ها از خصایص منحصر به فرد این خواننده است، تا جایی که او را جزو اولین خوانندگان فارسی‌ زبانی دانسته‌اند که به همخوانی پرداخت و حتی آن را در آلبوم کنسرت‌هایش ضبط و پخش کرد. ابی را از نظر کاری خواننده‌ای ریسک‌پذیر، و از نظر انتخاب آهنگ و ترانه، نوگرا می‌دانند.اهمیت به کیفیت کلامی و زبانی ترانه‌ها از مشخصات اوست.

گفته می‌شود وی در منزل شخصی خود، اجازۀ پخش آهنگ‌های خوانده ‌شده توسط خود را نمی‌دهد و به عبارتی، تمایلی به شنیدن صدای خود در محیط خانه ندارد.

 

بیوگرافی ابی

 

بیوگرافی ابی

 

عادات و علائق شخصی:

علاقه به موسیقی یونانی

خوانندگان محبوب: پیتر گابریل، فردی مرکوری، استینگ، بونو و جیم موریسون از گروه راک دورز .

علاقه به خواندن ترانه‌هایی با مضامین سیاسی، اجتماعی عاشقانه . ترانه‌های متعددی در مورد ایران خوانده که بسیاری از آنها دارای مضامین سیاسی اعتراضی و گاه بحث‌انگیز بوده‌اند.

دوران زندگی:

پدرش خیاط و مادرش ، اهل کرج و خانه‌دار بودند.

ابی در دوران کودکی دوست داشت خلبان شود. در مصاحبه‌ای وقتی از وی پرسیده‌ شد که خوانندگی را چگونه آغاز کرد چنین گفت: « از زمان چهار پنج سالگی. رادیو به ایران آمده بود ،ولی آن‌قدر ما بودجه نداشتیم که یک رادیو بخریم. ضمن این‌که هنوز برق هم به همه‌ جا نیامده بود. به موسیقی گوش می‌کردم و آن را دوست داشتم. تفریح من در خانه خواندن بود، ضمن این‌که بارها هم گفته‌ام که از کلاس سوم دبستان در مدرسه صبح‌ها سر صف قرآن با قرائت اجرا می‌کردم. خب این هم برای خودش یک نوع خوانندگی است. در سن ده یازده سالگی، رادیو و خوانندگانی بودند و مرتب فکر و ذکر من به غیر از مسالهٔ درس خواندن خوانندگی بود. در خانه، برای هم‌کلاسی‌هایم و همین‌طور برای بچه محل‌ها می‌خواندم ».

ابتدا در یک گروه دوستانه به نام Sunboys وسپس در باشگاه‌ها و کاخهای جوانان خواندن را آغاز کرد. اولین ترانهٔ او ترانه‌ای بود با نام عطش که برای فیلمی به همین عنوان ساخته شده بود. دومین ترانه‌اش چرا نام داشت، و شعر آن از مسعود هوشمند و آهنگش از حسین واثقی بود.

اما سومین ترانه‌ که به گفته خودش باعث معروفیتش شد، ترانه‌ای به نام شب بود، با شعر اردلان سرفراز و آهنگ منصور ایران‌نژاد که در شوی معروف میخک نقره‌ای از فریدون فرخزاد برای اولین بار پخش شد.

در همان دوران با شهبال و شهرام شب‌پره آشنا شد و با آنها شروع به همکاری کرد. در کنار فرهاد مهراد مدت دو سال با گروه بلک کتز همکاری کرد و مدت زیادی در کاباره کوچینی به روی صحنه رفت. سپس از این گروه جدا شد و به همکاری با آهنگ سازان و ترانه سرایان بزرگ پرداخت. دست آورد همکاری پیاپی ابی با بابک بیات آهنگ ساز و ایرج جنتی ترانه سرا منجر به خلق ترانه‌های ماندگاری شد. پیش از انقلاب کارهای زیادی عرضه کرد ،ولی هیچگاه آلبوم مستقلی از وی ارائه نشد. آهنگهای ماندگاری نظیر خورجین – سبد – شبزده – شب – پوست شیر – خالی و آهنگهای دیگر که بسیاری از آنها بعد از انقلاب در خارج از کشور به صورت کاست و سی دی به بازار عرضه شد. همچنان در آن سالها بر روی تعداد زیادی از فیلمها ترانه خواند و سکانسهایی ماندگار از تلفیق هنر کارگردانان ، بازیگران و صدای “ابی” ساخته شد.

ابی دو سال پیش از انقلاب برای اجرای یک سری کنسرت در آمریکا از ایران خارج شد و به دلیل انقلاب ایران، در آمریکا ماندگار شد .او در سالهای سخت و سنگین غربت نیز کارش را با ترانه سرایان و آهنگسازان نام آشنا ادامه داد.

این خواننده ایرانی در اجرای کنسرت نیز به موفقیتهای بسیاری دست یافت و درهای سالنهای بزرگ و مشهور جهان را به روی ایرانیان باز کرد و با اتکا بر توان صدایش در اجراهای زنده و همچنین ترانه های خاطره ساز و محبوبش سالانه هزاران ایرانی را در این سالنها در اقصی نقاط جهان گرد هم آورد . از جمله سالنهای نامداری که در آنان برنامه اجرا کرد می توان به این سالنها اشاره کرد : یونیورسال آمفی تئاتر (لس آنجلس) ، شراین آدوتوریوم (محل برگزاری مراسم اسکار) ، گریک تیاتر (لس آنجلس) ، کندی سنتر (واشنگتن) ، اپرای سیدنی (همراه با ارکستر سمفونی سیدنی ) ، سالن سلطنتی نوبل (استکهلم ) ، کویین آمفی تئاتر (ونکوور) ، گلوین (سالن بین المللی سوید ) ، فیلارمونیک برلن (برلین) ، گلف دبی (سالن بین المللی دبی) ، اویشن کلاب (سالن بین المللی دبی ) ، کنسرت هاوس (یوتبوری) و …

او در تمام دوران هنری اش با بهترین ترانه سرایان و آهنگسازان ایران همکاری داشته و بهترین آثار آنان را اجرا نموده است. شاید از اصلی ترین دلایل موفقیت او و ماندگار شدن آثارش در طول بیش از سی سال همین همکاری هاست ، که حاصلش خلق ترانه هایی ماندگار در ترانه نوین ایران می باشد . از جمله بزرگانی که با آنها همکاری داشته است می توان به ترانه سرایانی چون : ایرج جنتی عطایی ، اردلان سرفراز ، شهیار قنبری ، لیلا کسری(هدیه) ، منصور تهرانی ، زویا زاکاریان ، هما میر افشار و غیره اشاره کرد و از آهنگسازانی چون زنده یاد واروژان ، بابک بیات ، فرید زلاند ، سیاوش قمیشی ، محمد شمس ، اسفندیار منفرد زاده و غیره نام برد . در این میان، فرید زلاند و سیاوش قمیشی در صدر قرار دارند.

ترکیب ملودی فرید زلاند و کلام شهیار قنبری و تنظیم منوچهر چشم‌آذر منجر به خلق ترانه‌ای با نام «نون و پنیر و سبزی»شد که می‌توان آن را سمبل ترانه‌های معترض دورهٔ خود به حساب آورد. این ترانه با اجرای مشترک ابی و داریوش به عنوان یکی از ترانه‌های ممنوعه در سال‌های اوایل دههٔ ۱۳۷۰ در ایران به صورت پنهانی دست به دست می‌گشته ‌است.

صرف‌نظر از مسائل سیاسی، در ترانه‌های خود به مسائل اجتماعی نظیر فقر، آزادی بیان و حقوق زنان نیز توجه دارد. سه ترانهٔ «هلا»، «سیاه‌پوش‌ها» و «بانوی خاوری» نمونه‌هایی مناسب از این دست هستند.عشق هم در کلام او گاه رنگ و بوی زمینی و جسمانی پیدا می‌کند و عاشق، از چشم و لب و قد و تن یار سخن به میان می‌آورد. مانند ترانۀ «مداد رنگی» و گاه چنان ژرف، متعالی و مقدس می‌شود که سخن از معراج و رجعت و خدا شدن به میان می‌آید مانند ترانۀ «رازقی». اکثر این ترانه‌های عاشقانه، اشعار ترانه‌ سرایان معاصر هستند، ولی در لابه‌لای آنها اشعار عرفانی شعرای متقدم نیز دیده می‌شود .مانند آهنگ «حیلت رها کن» که شعر آن از مولوی است و آهنگ «خدا می‌داند» که شعر آن از شمس مشرقی شاعر و عارف قرن هشتم است.

او که پس از انتشار آلبوم شب نیلوفری، صحبت از بازنشستگی به میان آورده بود ،پس از آن نیز در زمینۀ تولید آلبوم و اجرای کنسرت، به فعالیت پرداخت. او معتقد است که به روی صحنه رفتن و یا انتشار آلبوم، فرصتی آموزشی در اختیارش قرار می‌دهد و موجب تجربه‌اندوزی بیشتر می‌گردد و این در نزد وی بهترین انگیزه و محرک برای تداوم بخشیدن به حرفه‌اش بوده است. او خوانندگی را عشقی می‌داند که هرگز از آن جدایی نخواهد داشت.

ابی را با لقب «آقای صدای موسیقی پاپ ایران» به مدد قدرت و توانایی اجرا و خواندنش در برنامه‌های زنده و تحریرهای سنگین در موسیقی پاپ می‌شناسند. او دارای صدایی از جنس باریتون است و در سبک‌های مختلف موسیقی صاحب اثر است: بالاد‌، موسیقی فولکلور، پاپ تهرانجلس، دنس ، هاوس و ترنس. تحت تأثیر خوانندگانی چون فرهاد مهراد، جنسیس، جیم موریسون، یوتو، کلدپلی و پر گسله بوده است. برخی او را با تام جونز خوانندهٔ سرشناس بریتانیایی مقایسه کرده‌اند، با این تفاوت که ابی را بر خلاف تام جونز دارای تمایلات سیاسی می‌دانند.

زندگی شخصی :

اولین ازدواج رسمی اش در سال ۱۳۵۳ بود و سه دختر با نامهای: خاتون ،سایه و عسل حاصل این پیوند بودند. ابی پس از تولد سایه در یک گفتگوی کوتاه اظهار داشت چون بچه اولم دختر بود به همین جهت علاقه زیادی به پسر داشتم و حالا که سایه به دنیا آمده خدا را شکر می کنم و دیگر دختر و پسر بودنش برایم فرقی ندارد . هرسه فرزندانش دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و پدر نیز برای هر سه آن ها یک ترانه خوانده‌ است. ایرج جنتی عطایی و بابک بیات ترانه سرا و آهنگساز خاتون، برای دومین فرزند ابی هم شعر و آهنگ ساختند . ابی چند سال پس از اینکه ازدواج اولش به جدایی انجامید در مصاحبه ای در ۲۵ آبان۱۳۷۵ با برنامه روز هفتم رادیو BBC ازدواج دومش را تکذیب کرد، اما بعدها معلوم شد که قبل از اینکه موضوع را تکذیب کند با خانم « مهشید » ازدواج کرده بود. مهشید مدیر بیشتر برنامه ریزی کارهای موسیقی و کنسرتهای ابی است و یک پسر با نام فرشید دارد.

ماجرای ترانه ملی گرایانه خلیج فارس در دبی :

شاید ترانهٔ ملی ‌گرایانهٔ خلیج فارس بیشتر از آنکه برای خواننده‌اش وجهه یا اعتبار به همراه آورده باشد، منشأ دردسر و سوء تفاهم گشته است. در پی امتناع ابی از خواندن ترانۀ خلیج فارس در کنسرت‌های دبی، شایعاتی مبنی بر اهدای یک هواپیمای مجلل از طرف حاکم دبی به ابی به خاطر خودداری از خواندن این ترانه، در برخی رسانه‌های ایرانی منتشر شد که واکنش شدیداللحن خواننده را نیز متعاقب آن به همراه داشت. ابی در پاسخ به این شایعات، انتساب هر گونه هواپیمای شخصی را به خود رد کرد و دلیل امتناع از خواندن این ترانه را در دبی، از دست ندادن پایگاهی نزدیک به ایران جهت ارتباط با هموطنان خویش عنوان کرد. ابی معتقد است حضور وی و سایر هنرمندان خارج از کشور در اطراف ایران، به مراتب مهم‌تر و کارسازتر از نبودشان است. در نزد وی، کنسرت‌های دبی وسیله‌ای برای تماس با مردم داخل ایران است.

بازی در فیلم :

او در فیلم بوی گندم، محصول سال ۱۳۵۶ به کارگردانی محمد دلجو و امیر مجاهد، و فیلم ناخدا با خدا، محصول سال ۱۳۵۲ به کارگردانی نصرت‌الله وحدت به عنوان بازیگر حضور داشت. فیلم بوی گندم، ماجرای سیامک، اسی و تقی سه دوست آس و پاسی است که ابی در آن نقش تقی را بازی کرد. تقی معتاد است و نصیحت‌های سیامک را برای ترک اعتیاد نمی‌پذیرد و عاقبت نیز در پایان داستان می‌میرد. در این فیلم محمد دلجو، آیلین ویگن و شهرام شب‌پره نیز ایفای نقش ‌کردند. بعدها ابی از بازی در این فیلم اظهار ندامت و پشیمانی کرد و آن را دخالت در حوزهٔ غیرتخصص خود عنوان کرد. در فیلم ناخدا با خدا، ظاهراً نقش کوتاهی داشته است.

وی به عنوان خواننده نیز در سینمای ایران فعالیت داشته‌ است. طبق آمار بانک جامع اطلاعات سینمای ایران، در بین ۲۹۶ خواننده‌ای که در سینمای ایران فعالیت داشته‌اند، ابی با خوانندگی در ده فیلم، مقام سیزدهم را به خود اختصاص داده است و از این لحاظ با شهپر، دیگر خوانندهٔ ایرانی برابری می‌کند.

کتاب ترانه‌های ماندگار: ستاره‌های سربی

متن ترانه‌های این خواننده در کتابی مستقل، تحت عنوان «ترانه‌های ماندگار: ستاره‌های سربی» توسط حامد حمیدا گردآوری شده است که در سال ۱۳۷۹ به چاپ رسید. کتاب با مقدمه‌ای دربارهٔ سیر ترانه‌ سرایی در ایران آغاز و آنگاه، با متن ترانه‌های خوانده‌شدهٔ ابی تا قبل از سال انتشار کتاب، در قالب سیزده دفتر به پایان می رسد.

تحصیلات و مدارک علمی:

اخذ مدرک معتبر دکترای موسیقی از بالاترین سطح ممکن جهان(آخن آلمان)

افتخارات:

نفر اول اولین فستیوال معتبر جهانی صدا در ترکیه که اولین فستیوال شناخت صدای برتر جهان بود که ابراهیم حامدی در اولین به مقام اول رسید! با حضور خوانندگان معروف جهانی.

نفر اول فستیوال معتبر جهانی صدا در اپرای سیدنی با حضور خوانندگان معروف جهانی.

نفر اول فستیوال معتبر جهانی صدا در فرانسه با حضور خوانندگان معروف جهانی.

نفر اول فستیوال معتبر جهانی صدا در ایتالیا با حضور خوانندگان معروف جهانی.

کسب لقب جهانی آقای صدا(mr song) در اول شدن در فستیوال اپرای سیدنی.

اخذ مدرک معتبر دکترای موسیقی از بالاترین سطح ممکن جهان(آخن آلمان).

قدرانی از ابی در اپرای آخن به دلیل افتخاراتی که در عرصه جهانی کسب کرد.

کسب لقب بسیار معتبر استاد صدا(master of voice) که به وی در سطح جهانی اختصاص داده شد.

پرفروش ترین آلبوم تاریخ موسیقی ایران ستاره های سربی با صدای ابی(که فروش بی سابقه ای داشت)و بارها در شوی کمپانی کلتکس این مسئله بازگو شد.

در نظرسنجی‌ای که از طرف شبکۀ تلویزیونی من و تو با عنوان «ماندگارترین ترانه‌های ایرانی» انجام گرفت، ترانۀ «پوست شیر» به عنوان برترین ترانۀ ابی معرفی شد. دیگر ترانه‌های برتر ابی در این فهرست، به ترتیب عبارتند از: «ستاره‌های سربی»، «مست چشات»، «درخت»، «خالی»، «خلیج فارس»، «محتاج»، «شب‌زده»، «کی اشکاتو پاک می‌کنه»، «گریه نکن»، «با تو» و «شکار».

آثار :

خواننده در فیلمهای :

عطش

بی‌حجاب هیاهو ذبیح

بت‌شکن

شب زخمی

سلام تهران

خاکستری

بوی گندم

باغ بلور

آلبومها :

تپش

نازی ناز کن

شب‌زده

کوه یخ

با تو

غریبه

پیر خلیج ستارهٔ دنباله‌دار

تک آهنگها :

پنجره‌ها (مشترک با جمعی از خوانندگان)

A Chili Pum (مشترک با شهرام شب‌پره)

Marcella (مشتـرک با شهـرام شب‌پره)

زمین (مشترک با جمعی از خوانندگان)

جشن مهرگان (سرود انقلاب سفید)

بانوی ما (مشترک با سلی و نلی)

شهبانو (مشترک با نوش‌آفرین)

زنجیرو ورچین (دلنگ دلنگ)

جهان سوم (ناجی شرق)

یه روزی مهربون بودی

شب (اجرای کامل)

بر فراز آسمان‌ها

کتاب سوخته

عید نوروز

تک‌سوار

دلتنگی

راه من

عطش

تهمت

ظالم

خونه

پریا

رؤیای ما (مشترک با شادمهر عقیلی)

همین خوبه (با مشارکت شادمهر عقیلی در موزیک ویدیو)

نگرانت میشم

یه دختر (مشترک با شادمهر عقیلی)

 

عکس ابی

 

عکس ابی

 

عکس ابی و همسرش

 

عکس ابی و همسرش

 

به اشتراک بگذارید...

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

نظر شما برای “ابی”