مانتو

مجموعه: مدل

مدل مانتو نگار جواهریان

مانتو

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو جدید

مدل مانتو نگار جواهریان

مدل مانتو هستی مهدوی فر

مدل مانتو هستی مهدوی فر

مدل مانتو هستی مهدوی فر

مدل مانتو هستی مهدوی فر

مدل مانتو هستی مهدوی فر

مدل مانتو هستی مهدوی فر

مدل مانتو هستی مهدوی فر

مدل مانتو هستی مهدوی فر

مدل مانتو هستی مهدوی فر

مدل مانتو هستی مهدوی فر

مدل مانتو هستی مهدوی فر

مدل مانتو هستی مهدوی فر

مدل مانتو بازیگران

مدل مانتو زنانه

مدل مانتو بازیگران

مدل مانتو بازیگران

مدل مانتو بازیگران

مدل مانتو ترلان پروانه

مدل مانتو ترلان پروانه

مدل مانتو ترلان پروانه

مدل مانتو ترلان پروانه

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو دخترانه

مدل مانتو دانشجویی

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری

مدل مانتو بهاره افشاری


همه چیز درباره طراحی

آشنایی زینب سلحشور بــا طرح و رنگ بر می‌گردد بــه دوران کودکی او؛ همان زمان کــه نقاشی بزرگ‌ترین رویایش بود؛ قدرت خطوط را می‌شناخت و بــه راز کنار هم نشستن آنها و نظم‌شان در اوج بی‌نظمی آگاه بود. تحصیلات دانشگاهی او بــه خواندن اصول و قواعد و بازی‌های قاعده‌مدار ریاضی گذشت. او فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق و الکترونیک اســت امــا حــتـی بازی‌‌های بــه قاعده مهندسی هم او را از هنر دور نکرد. علاقه بــه طراحی و کنار هم نشاندن رنگ و طرح‌ آنقدر در او ریشه داشت کــه حالا در کنار حرفه‌اصلی‌اش یک طراح است. یک طراح موفق کــه بــرای بــه تصویر کشیدن روح ایرانی در پوشش‌های بانوان تلاش می‌کند. ایــن گزارش؛ نگاهی اســت بــه تلاش زینب سلحشور؛ بانوی جوانی کــه تلاش می‌کند رنگ را بــه پوشش‌های ما بازگرداند.

از طراحی مانتو شروع شد

در تمام دوران تحصیل‌ام در رشته مهندسی الکترونیک و حــتـی کار کردن در ایــن حوزه علاقه بــه هنر و طراحی بــا من بود. همیشه ذهنم پر از ایده‌هایی بود کــه سرنوشت‌شان اغلب بــه ماندن روی صفحه‌های کاغذ منتهی می‌شد؛ امــا چیزی حدود 2 سال پیش تصمیم گرفتم بــه ایــن علاقه قدیمی؛ جدی‌تر نگاه کنم. بــا وجود کار پر مشغله‌ای کــه داشتم هــر طور کــه بود دوره‌های طراحی لباس را گذراندم؛ زیــرا معتقد بودم بــایــد کاملا حرفه‌ای بــه ایــن هنر نگاه کنم. تــا پیش از ایــن دوره‌ها؛ اطلاعات من حول تحقیقات و مطالعات شخصی می‌گذشت و به‌نظرم ایــن بــرای طراح و ایده‌پرداز شدن آن هم در زمینه‌های بــه گستردگی بحث پوشش اصلا کافی نبود. خلاصه اینکه بعد از گذراندن ایــن دوره‌ها و نگاه حرفه‌ای‌تری کــه پیدا کردم تصمیم گرفتم بــا طراحی ما نتو کارم را شروع کنم چــون بــه هــر حال نمی‌توان منکر ایــن شــد کــه ما نتو پوششی اســت کــه خانم‌های ایرانی بیشتر از هــر لباس دیگری بــا آن سرو کاردارند و همین پوشش ساده بــه نوعی می‌‌تواند روح و رنگ را بــه نمای بصری جامعه ما وارد کند.

همنشینی رنگ و برش

در طراحی یک ما نتو؛ در کنار طراحی فرم اصلی؛ جزئیات هم بــرای من مهم است. حــتـی شاید بــه جرات بتوانم بگویم بــه نوعی همین ریزه‌کاری‌ها هستند کــه طرح مرا تکمیل می‌کنند. ایــن جزئیات عبارتند از؛ برش‌های متنوعی کــه سعی می‌کنم در طراحی‌ها ایجاد کنم؛ همخوانی آنها بــا طرح و رنگ و بــه کار بردن ریزه‌کار‌ی‌‌هایی مثل قلاب بافی؛ گلدوزی و هنر دست روی ما نتو. البته تلفیق پارچه‌های مختلف هم یکی دیگر از همین ریزه‌کاری‌هایی اســت کــه رد آن در طراحی‌های من همیشه پیداست. من همیشه سعی می‌کنم از کنار هم نشاندن پارچه‌های مختلف و استفاده از المان‌های کوچک و بزرگ بــا فرم اصلی بازی کنم تــا در نهایت نتیجه کار بــه آنچه در ذهنم داشتم نزدیک‌تر شود. گاهی همین تلفیق‌های ساده آنقدر نتیجه کار را متفاوت می‌کند کــه اصلا قابل تصور نیست.

رنگ را بــه زندگی بازگردانیم

یکی از دغدغه‌های همیشگی من در طراحی ما نتو؛ چــه زمانی کــه صرفا بــرای خودم طراحی می‌کردم و چــه حالا کــه مخاطبان بیشتری دارم؛ بازگرداندن رنگ بــه محیط است. چــون معتقدم کــه هــر کدام از ما در ساختن تصویرهایی زیبا و هماهنگ از محیط زندگی‌مان مسئولیم. وقتی ما بــه رنگ و ترکیب آنها در جامعه نگاه عمیق‌تری داشته باشیم در حقیقت نه تنها به‌خودمان بـلـکـه بــه روح زیبا پسند اطرافیان‌مان هم احترام گذاشته‌ایم. تاکید من روی رنگ‌ها نه فــقــط اصرار روی شاد بودن آنها بـلـکـه توانایی و سلیقه کنار هم نشاندن‌شان است. توانایی استفاده از رنگ‌های تیره و روشن در کنار هم به‌گونه‌ای کــه نتیجه کار هم زیبا و هم قابل توجه باشد. بنابراین سعی کردم در کارم بــا رنگ‌ها بیش از هــر چیز بازی کنم. دوره‌های روان‌شناسی رنگ‌ها و تاثیر هــر کدام از آنها بر ذهن را گذراندم تــا در انتخاب هــمــه چیز آگاهانه پیش بروم. اصلا یکی از معیارهای من در طراحی لباس بــرای افراد البته در کنار احترامی کــه بــرای سلیقه آنها قائلم شناخت روحیه آنهاست؛ چــون معتقدم ظاهر آدم‌ها قبل از هــر چیز روی روحیه آنها تاثیر گذاراست. مثلا یک آدم درون‌گرا یــا حــتـی برون‌گرا را بــه راحتی می‌توان از روی رنگ‌ و نوع پوشش شناخت.

نگاه جهانی؛ هویت ایرانی

خواه‌ناخواه نمی‌توان وارد دنیای طراحی لباس شــد و نسبت بــه مد جهانی بی‌تفاوت بود؛ امــا نکته اصلی چگونگی استفاده از ایــن مد در طرح‌هایی اســت کــه بــا حال و هوای ایرانی ما همخوانی داشته باشند. من مدهای مطرح جهانی را دنبال می‌کنم و سعی من بر ایــن اســت از آنها ایده بگیرم؛ امــا نه بــرای تقلید بـلـکـه بــرای خلق طرح‌هایی کــه هم نگاهی بــه برترین‌های جهان داشته باشد هم اینکه بــه خواست و فرهنگ ما نزدیک باشد. اتفاقا ویژگی بارز طرح‌های برتر جهانی تکرار شدن یک اتفاق مثل نوع یقه یــا حــتـی مدل آستین در قالب‌ها و طرح‌های متفاوت است. بنابراین کافی اســت از همین اتفاق ایده بگیری و آن را در طرح‌هایی کــه قرار اســت قبل از هرچیز هویت‌شان را بــه تصویر بکشندخرج کنی. من هم دقیقا همین کار را می‌کنم و سعی می‌کنم به‌خصوص در انتخاب رنگ‌ها از مد جهانی دور نباشم و تــا جایی کــه بــا فرهنگ ما همخوانی داشته باشند آنها را در طرح‌های خودم اجرا کنم. اتفاقا نکته جالب مد برتر امسال یــا شاید بهتر بگویم در فصل اخیر طرح‌های بلند و گشادی اســت کــه بــا فرهنگ ما کاملا هماهنگ‌اند و همین اتفاق بــه نوعی فرصتی اســت بــرای طراحان ایرانی کــه مد جهانی را تحت‌تأثیر قرار بدهند.

این مانتو بــرای شما دوخته شده است

معتقدم هنر و البته وظیفه اصلی یک طراح؛ خلق لباسی اســت کــه از هــر نظر بــا شرایط فردی کــه قرار اســت آن را بپوشد هماهنگ باشد چــون هــر اندام و هــر فیزیکی نیاز بــه نوعی نگاه و دقت در جزئیاتی دارد کــه نباید از نظر دور بمانند. قرار نـیـسـت کــه طرحی کــه من می‌زنم روی اندام هــمــه یک تصویر مشخص و ثابت ایجاد کند. از ایــن گذشته؛ بــه هــر حال خیلی از ایرادهای اندام بــا ابزاری کــه طراح در اختیار دارد بــه راحتی پوشش داده می‌شوند و نتیجه آن هم ایجاد تصویری شایسته‌تر؛ زیباتر و به‌مراتب متناسب‌تر است. بنابراین بــا استفاده از پارچه‌های مناسب؛ کم و زیاد کردن اندازه‌ها و بازی بــا طرح لباس بــا استفاده از خطوط شکسته؛ مستقیم و حــتـی منحنی کــه در برش‌ها بــه کار می‌برم و حــتـی بــا استفاده از خطای چشم سعی می‌کنم تــا جایی کــه امکان دارد نقص‌ها را بپوشانم. به‌طوری کــه ما نتو از هــر نظر متناسب و ویژه فردی شــود کــه قرار اســت آن را بپوشد. گاهی یک تغییر رنگ ساده در یک مدل؛ آن را بــرای فردی کــه قرار اســت بپوشد ویژه و متناسب می‌کند.

دیروز در کنار تازه‌های امروز

برای ارتباط بهتر همیشه تلاش می‌کنم تازگی؛ رکن اصلی طرح‌های من باشد امــا ایــن تازگی از داشته‌های دیروز ما دور نـیـسـت و بــه نوعی خیلی از آنها ریشه در پوشش‌های گذشته ما دارد. در لباس‌های سنتی و پوشش اقوام مختلف ایرانی از لر و کــرد گرفته تــا بختیاری و ترکمن. خوشبختانه در ایــن طرح‌ها آنقدر تنوع و زیبایی هست کــه هیچ وقت تکراری نمی‌شوند فــقــط کافی اســت آنها را بــا حال و هوای مخاطب امروزی هماهنگ کرد. اتفاقا نگاهی بــه لباس‌های قدیمی ما حــتـی لباس‌های دوره هخامنشیان نشان می‌دهد سادگی و راحتی؛ رکن اصلی طراحی بوده امــا همین طرح‌های ساده بــا برش‌های متنوع و اضافه کردن جزئیاتی از تکه‌پارچه‌های مختلف گرفته تــا زیور آلات؛ بــه لباس ظاهری متفاوت و بــا وقار می‌دادند. خلاصه اینکه من تلاش می‌کنم داشته‌های دیروز را بــا حال و هوای امروز هماهنگ کنم تــا هم ظاهر مدرن‌تری داشته باشند هم قابل استفاده‌تر باشند ضمن اینکه هویت ایرانی را بــه تصویر بکشند.

طراحی؛ مثل نقاشی

طراحی یک ما نتو بــرای من درست مثل کشیدن نقاشی است. طرح قبل از اینکه روی کاغذ بیاید ناخودآگاه در ذهنم زنده می‌شود بعد همین طرح ذهنی را کــه حــتـی گاهی از چند خط ساده تشکیل شده روی صفحه کاغذ پیاده می‌کنم و تازه ایــن اول ماجراست. چــون بــا یک طرح خام روبه‌رو هستم؛ بــایــد پرورانده شود. البته بــایــد اعتراف کنم ذهن من مدام در حال ساختن طرح‌های تازه و ترکیب و رنگ‌و پارچه‌های مختلف اســت حــتـی نمای ساختمان‌ها و برش‌هایی کــه در آنها بــه کار گرفته شده؛ ایده طراحی را در من زنده می‌کنند. مثلا موزه شمس‌العماره بــه دلیل نقش‌های زیبایی کــه در آن حک شده و حــتـی آینه‌کاری‌های بی‌نظیرش یکی از بــه یادماندنی‌ترین منابع الهام من بوده. چــون بارها همین خطوط و نقش‌ها را در تکمیل طرح‌هایم بــه کار بردم. بعد از پیاده شدن طرح روی کاغذ؛ سعی می‌کنم بــا تغییرات ریز و درشتی کــه بسته بــه طرح اولیه روی کار ایجاد می‌کنم بــه یک نتیجه نهایی برسم. بعد از ایــن مرحله‌؛ نوبت بــه انتخاب پارچه می‌رسد. در ایــن مرحله بــایــد پارچه‌ای را انتخاب کنم کــه از نظر جنس و رنگ بــا طرح هماهنگ باشد و در نهایت وقت دوخت بــه میان می‌آید کــه به‌نظرم من بــه اندازه طرح و حــتـی برش مهم است. یک دوخت خوب جدا از رعایت ریزه‌کاری‌های معمول بــایــد در خدمت طرح و برش باشد تــا هــمــه چیز بــرای خلق یک طرح ایده‌آل فراهم شوند.

انتخاب پارچه مناسب یک اصل است

من معمولا زمان زیادی بــرای خرید و انتخاب پارچه صرف می‌کنم. چــون معتقدم بــرای بــه نتیجه رسیدن یک طرح خوب؛ انتخاب پارچه مناسب یک اصل است؛ پارچه‌ای کــه از نظر جنس؛ کیفیت مناسبی داشته باشد و از طرف دیگر در خدمت طرح باشد. البته بــایــد اعتراف کنم گاهی خود پارچه اســت کــه طرح را در ذهن من تداعی می‌کند. من طراحی را بــا ما نتو شروع کردم امــا خیال ندارم بــه همین بسنده کنم؛ طراحی لباس البته آن هم بــا درنظر گرفتن ویژگی‌هایی کــه در طراحی ما نتوها روی آنها تاکید داشتم برنامه بعدی اســت کــه در ذهنم دارم و اتفاقا اجرای آن هم خیلی دور نـیـسـت چــون بــه اعتقاد من یک طراح موظف اســت هــمــه نیازهای مخاطبان‌ را درنظر بگیرد و خودش را بــا آنها هماهنگ کــنــد از ما نتو گرفته تــا لباس و حــتـی دامن و شلوار چــون هــر کدام از پوشش‌های ما بــا کمی خلاقیت می‌توانند متفاوت؛ زیبا و متناسب بــا روحیات ایرانی‌مان شوند.

 

در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

نظر شما برای “مانتو”

دیدگاه ها بسته شده اند.