مدل لباس

مجموعه: مدل

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس مجلسی برند GEORGES HOBEIKA

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مدل لباس

مــدل لــباس

مدل لباس

مــدل لــباس

مدل لباس

مــدل لــباس

مدل لباس

مــدل لــباس

مدل لباس

مــدل لــباس

مدل لباس

مــدل لــباس

مدل لباس

مــدل لــباس

مدل لباس

مــدل لــباس

مدل لباس

مــدل لــباس

مدل لباس

مــدل لــباس

مدل لباس

مــدل لــباس

مدل لباس

مــدل لــباس

مدل لباس

 

اولین طراح مد ایرانی

زینت جهانشاه دختر یکی az سرهنگ‌های وزارت جنگ آن دوره در آموزشگاه بین‌المللی “لته فراین” آلمان تحصیل کرد و pas az ازدواج ba یکی az افسران نظام be سوئیس رفت و در آنجا حدود یکسال هنر خیاطی و روش برش روی مانکن ra فرا گرفت، سپس be پاریس ke یکی az مراکز اصلی صدور مد دنیا بوده و هست رفت و در آنجا در خیاطی تخصص پیدا کرد و همچنین تحت تعلیم “پیر بالمن” یکی az طراحان معروف آن زمان رموز خیاطی مدرن و بوتیک داری ra یاد گرفت.

زینت جهانشاه در سال ۱۳۲۱ be همراه همسرش ke یکی az افسران نظام بود be ایران بازگشت. او در بدو ورود be ایران، اقدام be افتتاح یک لباس فروشی و خیاط خانه در خیابان امیریه شهر تهران کرد و در مدت سه ماه موفق شد نود دست لباس زنانه برای هنگام صبح، عصر و شب، تولید کند و ba پوشاندن be تن مانکن‌ها و دخترها، آنها ra در معرض مشاهده پانزده تن az زنان az فرنگ برگشته قرار دهد ke ba مد روز اروپا آشنا بودند.

مد لباس جهان شاه، آمیزه‌ای az مدهای غربی و دید شخصی‌اش بود او برای تمام لباس‌های ایرانی، az روی فصول ya گل‌ها نام انتخاب کرده بود. جنس لباس‌ها اغلب az مخمل و لمه بود. مدل پالتوها و آستین‌ها آزاد و یقه‌ها بسته بودند، کت‌ها و دامن‌ها niz مناسب ba اعتقادات دینی زنان ایرانی طراحی شده بود و پیراهن‌های شب be سبک دکولته طراحی شده بودند و روی آنها منجوق و پولک دوزی شده بود، be جلوی in لباس‌ها قسمتی اضافه می‌شد ke be تن بایستند. کفش‌ها هم نوک گرد و بی پاشنه و باریک طراحی شده بود. در میان مدل‌های لباس، az پالتوی پوست و کلاه be علت گرانی پوست و عدم امکان فروش خبری نبود. az سوی دیگر جهان شاه کلاه دوز خوبی هم سراغ نداشت ta طرح‌هایش ra be او سفارش دهد. در عوض کیف‌های مدل “موت” ke har دو دست در داخل آن قرار می‌گرفت be نمایش گذاشته شده بود. رنگ‌هایی ke در مدل‌ها استفاده شده بود بیشتر سیاه و قهوه‌ای بود.

البته جهان شاه در نمایش مدل‌های خود be بازدیدکنندگان ba مشکلاتی هم روبرو بود az جمله روش راه رفتن و ایستادن مانکن‌ها و سادگی و بی‌آرایشی گیسوانشان، be ویژه در مورد آخر، آرایشگاه‌های خاصی برای in کار در ایران وجود نداشت. ba in حال زنانی ke وصف نمایش خیره کننده جهانشاه ra شنیده بودند استقبال زیادی az جادوی مد او کردند و کار او رونق فراوانی گرفت.

این زن pas az ده سال az افتتاح مغازهٔ لباس فروشی و خیاط خانه خود be فکر استفاده az مدل لباس‌های قدیمی در کار خود افتاد و ba الهام az موزه مردم شناسی مانتویی ra طراحی کرد ke شبیه ردای مردان قدیمی بود و آستین‌های گشادی داشت ke ba استقبال فراوانی روبرو شد. او ta سال ۱۳۷۴ خورشیدی be کار خیاطی و مدسازی ادامه داد، وی شروع کننده راهی شد ke ابتدا توسط فرزندش و سپس دیگران ادامه یافت.

پس az انقلاب ۱۳۵۷

دهه ۶۰

بعد az انقلاب 1357 و کاهش فراگیری مد و فرهنگ غربی در سطح جامعه و حتی در شهرهای بزرگ، فرهنگ پوشش ایرانیان niz دچار تحول شد. میل be ساده‌زیستی، دوری az مد و جنگ ایران و عراق ، باعث شدند مد در دهه ۶۰ شمسی be حاشیه برود، لباس زنان در in سالها be مانتو و چادر و لباس مردان be شلوارهای پارچه‌ای گشاد و پیراهن‌های ساده تغییر یافت. لباس رسمی و اداری در in سال‌ها هم کت و شلوار بدون کراوات بود. دهه ۶۰، کراوات به‌عنوان نمادی az فرهنگ غربی be حاشیه رفت و be اقشار خاصی az جامعه منحصر شد.

دهه ۷۰

با پایان جنگ و az میان رفتن الزامات خاص اقتصادی و سیاسی آن و آغاز دوره تاثیر hame جانبه رسانه‌هایی chon ویدئو و ماهواره، دوباره موج مدگرایی در جامعه آغاز شد. کاهش سختگیری‌ها و افزایش واردات البسه خارجی هم در تشدید in فضا مؤثر بود. دهه ۷۰ کم‌کم شلوارهای پارچه‌ای جای خود ra be جین‌های تنگ داد و پیراهن‌های معمولی مردانه be تی‌شرت تبدیل شد. مدل‌های مختلف روسری و مانتو و تنوع در in حوزه، اتفاق مهم لباس زنانه ایرانی در دهه ۷۰ بود. برای مثال می‌توان be مدل مانتوی خفاشی اشاره کرد.

دهه ۸۰

سرعت تحول مد در دهه ۸۰ be علت ظهور اینترنت در خانه‌های مردم بسیار بالا بود، be طوری ke شاید har سال یک مد در جامعه می‌آمد و برچسب “دمده” ya “از مدافتاده” be لباس‌های نه‌چندان کهنه داخل کمدها می‌خورد. مانتو فروشی‌ها آنقدر زیاد و متنوع بودند ke قیمت آن کمتر ba افزایش روبه‌رو می‌شد و جزو متنوع‌ترین و ارزان‌ترین تن‌پوش‌های دهه ۸۰ بودند.

دهه۹۰

در اواخر دههٔ هشتاد آشفتگی بازار پوشاک دولت مردان ایرانی ra متوجه کرد ke ta کنون az in عرصه و سیع رقابتی غفلت کرده‌اند و آنان ra وادار کرد ta be طراحی لباس be عنوان یک ابزار فرهنگی توجه داشته باشند و be همین جهت ساماندهی مد و لباس be وزارت ارشاد واگذار شد. in وزارت خانه ba برگزاری مسابقهٔ طراحی مد و لباس فجر هنرمندان ra be رقابت کشاند و برای اولین بار در ایران طراحی مد و لباس be عنوان یک هنر در کنار هنرهای دیگر مطرح شد. pas az آن و در آغاز دههٔ نود شوهای زندهٔ لباس و انواع نمایشگاه‌ها فرصت پیدا کردند خود ra be عرصهٔ ظهور برسانند و حتی مؤسساتی در زمینهٔ پژوهش پوشاک ایرانی be ثبت رسیدند. مؤسسه ی مانا هنر ایرانیان az اولین مؤسسات ثبت شده در in زمینه است .

طراحان مطرح ایرانی

از معدود طراحان مد مطرح ایرانی می‌توان be بیژن پاکزاد (زادهٔ ۱۵ فروردین ۱۳۲۳ در تهران – ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ بورلی هیلز) و نیما بهنود و بوریس بیژن صابری و فرناز عبدلی اشاره کرد. [عبدلی طراح مد و لباس]

امروزه be علت وجود قوانین پوشش اسلامی در ایران ke بر اساس آن زنان ملزم be پوشاندن سرتا پای بدن خود هستند هنر طراحی مد محدود be پوششی be نام “مانتو” و چادرهای اسلامی شده است. مانتو ke واژه‌ای فرانسوی است be لباس ya پالتوی بلند اشاره دارد و pas az انقلاب اسلامی ایران جزو کدهای لباسی زنان محسوب می‌شود. در سالهای اخیر pas az موفقیت نیما بهنود طراح مد ایرانی ساکن آمریکا ke لباس‌هایی ba مُهرهای قدیمی و خطوط نستعلیق فارسی طراحی کرد ke بسیار مورد استقبال قرار گرفت، سبک طراحی لباس ایرانی be سمت لباس‌هایی رفت ke تلفیقی az طرح و سبک سنتی و سادگی و راحتی لباس‌های مدرن باشد. برای مثال می‌توان be مانتوهای گشاد و عبا مانند در رنگ‌های شاد و ba نقش و نگارهای سنتی محدود برای زنان و شال‌هایی ba طرح سنتی و ya خطوط نستعلیق برای پوشش سر و بلوزهایی ba همین سبک برای مردان و همچنین کیف‌هایی az جنس جاجیم اشاره کرد.

 

در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

نظر شما برای “مدل لباس”

دیدگاه ها بسته شده اند.